uppsättning

Det var någon som undrade om hur jag gjorde en utav långhårsuppsättningarna som jag lade ut bild på i bloggen förut, den uppsättningen som blir som en rosett. Och nu ska jag förklara hur man gör. Jag har till och med bilder att lägga upp som kommer här (tack Carro, haha!).



Börja med att sätta upp håret i en tofs/gummisnodd
i ungefär samma höjd som den på bilden


 


Använd en slinga ur tofsen att linda runt snodden så att den inte syns.
Sätt fast med en hårnål.


 


Dela upp håret i två delar med en slinga i mitten
som du kommer att använda sist.


 


Tupera de två hårdelarna så de blir lättare att forma senare.
Använd gärna hårspray för bättre hållbarhet.
Eftersom jag gjorde uppsättningen på en docka
så använde jag inte spray.


 


"Rulla in" de båda sidorna, en i taget, åt varsitt håll


 


 Såhär ska det alltså se ut när du rullat in håret.
Eftersom du tuperat håret så kan du forma och dra ut håret.
 När du fått den form du tycker ser bra ut fäster du med hårnålar.


 


Gör samma sak på andra sidan men tänk på att lämna slingan i mitten


 


 När du gjort båda sidorna ska det se ut ungefär såhär


 


Gör en fläta på den sista slingan i mitten och fäst den med hårnålar


 


Ungefär så här ska det alltså se ut till slut.
Jag gjorde denna rätt snabbt men något liknande blir det



Resultatet då




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0